Autor
Jan Bukovský
Autor článku ve svém textu polemizuje o smysluplnosti veřejných investic do Vltavské vodní cesty od přehradní hráze Slapy do Českých Budějovic, kterou ilustruje primárně na citovaném řešení nízké podjezdné výšky mostu v Týně nad Vltavou a připravovanými lodními zdvihadly na vodních dílech Orlík a Slapy.
Předně je nutné zdůraznit, že v současné době opravdu nedochází k obnovování splavnosti Vltavy do Českých Budějovic pro dopravu nákladů, jíž sloužila po minulá staletí a s níž počítala i výstavba plavebních zařízení ve své redukované podobě „nosnosti do 300 tun“ plánovaná od 50. let 20. století, ke které ale dosud nedošlo. Zcela novým fenoménem přelomu 20. a 21. století je totiž využívání vodních cest pro rekreační plavbu, která zažívá v celé Evropě i v České republice dynamický rozvoj. Příkladem je nejen mimořádný zájem o plavbu na Baťově kanále s téměř 100 000 návštěvníky ročně, ale právě také Vltavská vodní cesta. Zájem o plavbu na nově otevřené vodní cestě v roce 2017 předčil všechna očekávání a rozhodně nepotvrzuje skeptický názor autora o zanedbatelném významu tohoto druhu plavby. Rozhodně se tak nejedná o reminiscenci významu linkové plavby, jaký měla před 100 lety a na níž odkazuje autor. Hlavní hospodářský význam rekreační plavby osob spočívá v charterové volnočasové plavbě a při plavbě stále rostoucího počtu vlastníků malých plavidel, kdy díky umožnění liniové plavby s přenocováním v přístavech a přístavištích dochází k rozprostření rekreační plavby do měřítka celého regionu. Díky této déletrvající plavbě turisté netráví svůj volný čas jen plavbou na lodi, ale také návštěvami okolí vodní cesty. Stimulují tak hospodářství a podnikání celého regionu. Za tímto druhem rekreace vyráží tisíce Čechů do Francie, Nizozemí apod. a úspěch Baťova kanálu dokládá, jak vodní cesta může vytvářet aktivní turistickou osu regionu s převládajícím venkovským charakterem. U Vltavy je její význam pro turismus a hospodářství umocněn nikoliv tím, že na Vltavě leží velká sídla jako České Budějovice, Hluboká nad Vltavou či Praha, ale že mezi těmito magnety je hospodářsky periferní region a dosavadní plavba a rekreace na Vltavských nádržích se omezuje na jednodenní plavby z rezidenčního přístavu. Tyto okružní plavby však, na rozdíl od vícedenních liniových plaveb, mají pro region jen minimální hospodářský význam.
Ing. Jan Bukovský, Ph.D.
Ředitelství vodních cest ČR
bukovsky()rvccr.cz